woensdag 3 oktober 2012

Ik wil succes

Gisteren stond ik op het werk bij de koffie-automaat een drankje te tappen, toen m’n oog aan het andere eind van de afdeling op een T-shirt viel. Het ding sprong behoorlijk in ‘t oog, want het was knalrood met in behoorlijk grote witte letters de tekst ‘Ik wil succes’. Terwijl ik er zo van een afstand naar stond te kijken, betrapte ik mezelf erop dat ik dacht: ja, natuurlijk wil ik dat...maar dat wil toch iedereen? Zo filosoferend begon ik me af te vragen wat succes dan helemaal is en of het inderdaad zo vanzelfsprekend is dat iedereen dat nastreeft. En stel dát iedereen succes nastreeft, zoals ik veronder-stelde, heeft het dan ook voor iedereen dezelfde betekenis? In ieder geval voelde ik op dat moment een blog opborrelen, dus besloot ik m’n telefoon erbij te pakken en de oorzaak van dit hele denkproces vast te leggen.

Wat is succes?
Maar goed, even terug naar het onderwerp. Succes... Je kunt natuurlijk op vele gebieden succesvol zijn. Maar als we nu zaken als succesvol afvallen even buiten beschouwing laten en ons beperken tot succes in je werk en je leven, hebben we denk ik al genoeg om in overweging te nemen. Neem mij bijvoorbeeld...
ik ga een geheel nieuwe uitdaging aan om weddingplanner te worden. Dit hele proces is onlangs begonnen met een opleiding die ongeveer een jaar gaat duren. Het succes daarvan is redelijk af te meten omdat het vrij concreet is; ben ik over pakweg een jaar geslaagd voor de opleiding, dan ben ik succesvol...toch? Maar dan...als alles naar verwachting verloopt, ga ik daarna aan de slag als professioneel weddingplanner. En wanneer mag ik mezelf dán succesvol noemen? Want wanneer ben je nou helemaal succesvol? Als je heel veel geld verdient? Als je veel waardering krijgt van klanten, partners of anderen? Of misschien wel pas als je elke dag opnieuw fluitend aan de slag gaat en plezier hebt in wat je doet?

Hoe succesvol ben ik nu?
Uiteraard kon ik de drang niet onderdrukken om me af te vragen of ik nu dan succesvol ben ik mijn werk en leven. Privé mag ik toch zeker van een succes spreken: ik heb een schat van een man en drie bloedjes van kinderen die elke dag weer een glimlach op m’n gezicht weten te toveren. Ja, dat mag een behoorlijk succes heten. En ook over het succes in m’n werk ben ik niet ontevreden: ik mag elke dag collega’s helpen om veranderingen door te voeren, hetzij in hun werk dan wel op het gebied van hun persoonlijke ontwikkeling. Ik mag ze stimuleren zichzelf te verbeteren en het beste uit het leven te halen. Daar wordt een mens toch blij van? Ik in ieder geval wel...

Like the first lady said...
Ik realiseer me nu dat ik met deze hele verhandeling de vraag niet heb beantwoord of succes voor iedereen dezelfde betekenis heeft. Ik zou haast zeggen van niet, gezien de vele mogelijke betekenissen. Wat het voor mij betekent, is me in ieder geval een stuk duidelijker geworden...
Niet zo lang geleden beluisterde ik de speech die Michelle Obama in het kader van de herverkiezingscampagne van haar man hield voor de DNC. Het ging over normen en waarden en deze quote van haar vind ik nu al legendarisch omdat ik me er volledig in kan vinden: ‘Succes isn’t about how much money you make, it’s about the difference you make in people’s lives’.

1 opmerking: