woensdag 28 november 2012

Dankdag

Afgelopen donderdag werd in de Verenigde Staten traditioneel Thanksgiving gevierd. Dat is een nationale feestdag waarop dank wordt gezegd voor de oogst en voor allerlei andere goede dingen in het leven. Goed initiatief toch? Waarom hebben we in Nederland eigenlijk niet zo’n feestdag? In orthodox-protestantse kerken
in Nederland bestaat weliswaar de ‘Dankdag voor het Gewas’, maar in de rest van Nederland merken we daar weinig van. Terwijl andere religieuze feesten -zoals Kerstmis en Pasen- sinds jaar en dag uitgebreid en uitbundig gevierd worden, ook door mensen die niets met religie op hebben en vaak zelfs niet eens weten wát ze dan vieren. Je zou toch verwachten dat het idee van een Dankdag mensen júist aanspreekt omdat er -althans voor de meesten van ons- genoeg in het leven is om dankbaar voor te zijn. Of zouden we daar onvoldoende bij stilstaan?

Waar ik dankbaar voor ben

Laat ik eens beginnen met mijn persoonlijke redenen om dankbaar te zijn op een rijtje te zetten. Ik ben heel dankbaar:

- dat ik gezond ben

- dat ik een lieve, zorgzame man heb met wie ik alweer bijna tien jaar lief en leed deel

- dat we samen drie schatten van kinderen hebben

- dat onze kinderen ook allemaal gezond zijn en me elke dag opnieuw gelukkig maken

- dat we een mooi huis hebben, waar we ons helemaal thuis voelen

- dat we nu weer allebei een baan hebben, in deze tijd niet zo vanzelfsprekend

- dat we daardoor elke dag voldoende te eten en te drinken hebben

- dat we lieve en betrokken familieleden hebben, zowel in Nederland als erbuiten

- dat we zulke leuke en goede vrienden hebben, die we weliswaar niet zo vaak zien als we zouden willen (hoera voor Facebook!), maar die er voor ons zijn als we ze nodig hebben en vice versa

- dat we elk jaar op vakantie kunnen, dat is tenslotte niet iedereen gegund

- dat we in een democratisch land leven, waar we vrij zijn en onszelf mogen zijn

- dat ik de luxe heb om me te kunnen oriënteren op een carrièreswitch; als ik bezig was met overleven, zou passie wel het laatste zijn waar ik me druk over maakte

- enzovoort, enzovoort, enzovoort...


M'n grote liefdes...
Want ik heb nog legio dingen om dankbaar voor te zijn, eigenlijk teveel om hier op te noemen. Ik wil jou er verder niet mee lastigvallen, maar ik ga dit lijstje zeker afmaken, gewoon voor mezelf... Omdat ik -hoewel ik toch behoorlijk positief in het leven sta- mezelf erop betrap dat ik af en toe best kan klagen over wat er allemaal niet goed is. Dan kan zo’n lijstje goed helpen om weer even te relativeren...


Vijf redenen om Dankdag in te voeren
Mocht je nog niet overtuigd zijn van het nut van een Dankdag, hierbij nog een vijftal redenen om het in Nederland in te voeren.

1.  Je viert het met de hele familie, dus hebben we weer een reden om lekker met z’n allen bij elkaar te kruipen.

2. Eten speelt een heel belangrijke rol en persoonlijk heb ik nooit bezwaar tegen veel en lekker eten

3. Er zitten 7 maanden tussen onze officiële feestdagen Pinksteren -in mei- en Kerstmis in december. Er kan dus nog prima een officiële feestdag tussen. Misschien ergens in september?

4. We hebben met z’n allen veel om dankbaar voor te zijn en dan kunnen we het mooi eens naar elkaar uitspreken, want dat doen we eigenlijk zelden tot nooit

5. Als we de juiste mensen -denk aan politieke partijen- kunnen meekrijgen, is het niet ondenkbaar dat het op den duur zelfs een extra vrije dag van het werk oplevert.

Let’s do it!
Nou, wat denk je?  Kun je zelf nog een paar redenen verzinnen om Dankdag in Nederland in te voeren? Of misschien heb je ideeën over hoe we het in Nederland zouden kunnen invullen; de Amerikanen
doen het bijvoorbeeld met kalkoen, maar daar hebben we in Nederland niet zoveel mee. En wie weet ga je zelfs een stapje verder en heb je suggesties voor hoe we dit idee ook echt kunnen gaan realiseren? Weet je wat? Zullen we er een Twitteractie voor in ‘t leven roepen? Heb je een mening over dit onderwerp, redenen en/of suggesties om het in Nederland in te voeren of juist niet, stuur dan een tweet met de hashtag #dankdag en wie weet kunnen we het echt laten gebeuren. Lijkt me leuk, dus ik ga ervoor...
doe je mee?

1 opmerking:

  1. Hoi Lucia! Mooi verhaal, goed doordacht, en ik bewonder je in je schrijven en de onderwerpen die je naar voren brengt. Daar moet je echt iets mee doen, daar ben jij heel goed in. Waar je nu dus eigenlijk precies mee bezig bent. Alhoewel ik in Spanje woon (hier is er trouwens ook geen thanksgiving) vind ik het een goed idee en ben ik voor! Succes!

    Liefs Steph

    BeantwoordenVerwijderen